ماموریت و شرح وظایف معاونت


ماموریت:

تامین خدمات ستادی- تخصصی در زمینه توسعه سازمان و مدیریت و ارتقاء مدیریت منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی و ارائه این خدمات به واحدهای ستادی وزارتخانه، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، سازمان های سلامت استان، موسسات و سازمان های وابسته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، کمیسیون های ذیربط مجلس شورای اسلامی، مراجع برنامه ریز و تصمیم گیر در کشور با بکارگیری کارآمدترین نظام ها و روش های مدیریت و علوم اداری و با ملاحظه محوری بودن نیروی انسانی در توسعه سازمانی و عنایت به اعتلاء و رشد معنوی کارکنان، کیفیت زندگی کاری، انعطاف پذیری، عدالت، پویایی، کارآیی، اثربخشی، نوآوری، خلاقیت، مسئولیت پذیری و پایبندی به قوانین و مقررات در جهت حمایت از فعالیت های سلامت، آموزش و پژوهش پزشکی

 

شرح وظایف :

1.      تعیین سیاستها و خط مشی های وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در زمینه مدیریت و برنامه ریزی منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی

2.      تامین نیازهای نیروی انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی وزارتخانه

3.      نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات اداری، مالی و استخدامی کلیه واحدهای تابعه وزارت متبوع

4.      تعیین و ابلاغ ضوابط و دستورالعملهای لازم در زمینه امور پرسنلی، اداری، خدمات پشتیبانی، مالی، نگهداری حسابها، انجام هزینه ها، حفظ اموال و نظارت بر حسن اجرای آنها

5.      نظارت بر عملکرد اعتبارات اعم از جاری، عمرانی و اختصاصی

6.      نظارت بر تنظیم امور محاسباتی و رسیدگی به صورتحسابها، اسناد و گزارشهای مالی

7.      ایجاد هماهنگی بین واحدهای اداری و مالی حوزه ستادی و دانشگاهها

8.      مطالعه، بررسی و پیشنهاد طرحهای اصلاحی در مورد توسعه سازمان و مدیریت در محورهای نظام مدیریت، ساختار و تشکیلات، سیستمها و روشها، طبقه بندی مشاغل و آموزش علوم و فنون اداری- مدیریتی

9.      تنظیم سیاستها و خط مشی های تدوین بودجه بر اساس سیاستها و برنامه های مصوب وزارت متبوع

10.   تنظیم وپیشنهاد بودجه وزارت متبوع، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و موسسات تابعه با همکاری واحدها بر اساس سیاست ها و برنامه مصوب

11.   تهیه و ارائه مناسبترین طرحهای معماری و عمرانی واحدهای بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی منطبق با اصول علمی و امکانات و شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اقلیمی

12.   بررسی نیازهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزات و بررسی جهت تامین، نگهداشت، نوسازی و توسعه مراکز و موسسات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی

13.   نظارت بر تهیه، تنظیم و اجرای طرحهای عمرانی

14.   اتخاذ تدابیر لازم در زمینه تامین امور رفاهی کارکنان

15.   نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات موضوعه

16.   ابلاغ قوانین، مصوبات، آئیننامه ها و اساسنامه های مربوط به واحدهای تابعه و وابسته وزارتخانه

17.   تهیه و تنظیم طرحها و لوایح پیشنهادی در ارتباط با ماموریت حوزه معاونت

18.   بررسی و اظهار نظر نسبت به پیش نویس لوایح قانونی، تصویب نامه ها، آئیننامه ها و اساسنامه های مربوط به وزارتخانه و واحدهای تابعه و وابسته

19.   نظارت، پایش و ارزشیابی سیاستها، برنامه ها، طرحها و فعالیتهای در حال اجرا

20.   طراحی و استقرار نظام آماری مورد نیاز سلامت و آموزش پزشکی

21.   تهیه، تنظیم واجرای برنامه های مربوط به ارائه خدمات آماری مورد نیاز دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و نظارت بر حسن اجرای آنها

22.   جمع آوری، جمع بندی، طبقه بندی، چاپ و نشر اطلاعات، آمار و شاخصهای سلامتی و آموزشی