ماموریت و شرح وظایف معاونت
ماموریت:
تامین خدمات ستادی- تخصصی در زمینه توسعه سازمان و مدیریت و ارتقاء مدیریت منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی و ارائه این خدمات به واحدهای ستادی وزارتخانه، دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، سازمان های سلامت استان، موسسات و سازمان های وابسته، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، کمیسیون های ذیربط مجلس شورای اسلامی، مراجع برنامه ریز و تصمیم گیر در کشور با بکارگیری کارآمدترین نظام ها و روش های مدیریت و علوم اداری و با ملاحظه محوری بودن نیروی انسانی در توسعه سازمانی و عنایت به اعتلاء و رشد معنوی کارکنان، کیفیت زندگی کاری، انعطاف پذیری، عدالت، پویایی، کارآیی، اثربخشی، نوآوری، خلاقیت، مسئولیت پذیری و پایبندی به قوانین و مقررات در جهت حمایت از فعالیت های سلامت، آموزش و پژوهش پزشکی
شرح وظایف :
1. تعیین سیاستها و خط مشی های وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی در زمینه مدیریت و برنامه ریزی منابع انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی
2. تامین نیازهای نیروی انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی وزارتخانه
3. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات اداری، مالی و استخدامی کلیه واحدهای تابعه وزارت متبوع
4. تعیین و ابلاغ ضوابط و دستورالعملهای لازم در زمینه امور پرسنلی، اداری، خدمات پشتیبانی، مالی، نگهداری حسابها، انجام هزینه ها، حفظ اموال و نظارت بر حسن اجرای آنها
5. نظارت بر عملکرد اعتبارات اعم از جاری، عمرانی و اختصاصی
6. نظارت بر تنظیم امور محاسباتی و رسیدگی به صورتحسابها، اسناد و گزارشهای مالی
7. ایجاد هماهنگی بین واحدهای اداری و مالی حوزه ستادی و دانشگاهها
8. مطالعه، بررسی و پیشنهاد طرحهای اصلاحی در مورد توسعه سازمان و مدیریت در محورهای نظام مدیریت، ساختار و تشکیلات، سیستمها و روشها، طبقه بندی مشاغل و آموزش علوم و فنون اداری- مدیریتی
9. تنظیم سیاستها و خط مشی های تدوین بودجه بر اساس سیاستها و برنامه های مصوب وزارت متبوع
10. تنظیم وپیشنهاد بودجه وزارت متبوع، دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و موسسات تابعه با همکاری واحدها بر اساس سیاست ها و برنامه مصوب
11. تهیه و ارائه مناسبترین طرحهای معماری و عمرانی واحدهای بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی منطبق با اصول علمی و امکانات و شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اقلیمی
12. بررسی نیازهای ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزات و بررسی جهت تامین، نگهداشت، نوسازی و توسعه مراکز و موسسات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی
13. نظارت بر تهیه، تنظیم و اجرای طرحهای عمرانی
14. اتخاذ تدابیر لازم در زمینه تامین امور رفاهی کارکنان
15. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات موضوعه
16. ابلاغ قوانین، مصوبات، آئیننامه ها و اساسنامه های مربوط به واحدهای تابعه و وابسته وزارتخانه
17. تهیه و تنظیم طرحها و لوایح پیشنهادی در ارتباط با ماموریت حوزه معاونت
18. بررسی و اظهار نظر نسبت به پیش نویس لوایح قانونی، تصویب نامه ها، آئیننامه ها و اساسنامه های مربوط به وزارتخانه و واحدهای تابعه و وابسته
19. نظارت، پایش و ارزشیابی سیاستها، برنامه ها، طرحها و فعالیتهای در حال اجرا
20. طراحی و استقرار نظام آماری مورد نیاز سلامت و آموزش پزشکی
21. تهیه، تنظیم واجرای برنامه های مربوط به ارائه خدمات آماری مورد نیاز دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و نظارت بر حسن اجرای آنها
22. جمع آوری، جمع بندی، طبقه بندی، چاپ و نشر اطلاعات، آمار و شاخصهای سلامتی و آموزشی